Spółka PKP SKM w Trójmieście działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 15 września 2000 roku Kodeks spółek handlowych (Dz. U. nr 94 poz. 1037 z późn. zm.),
2) Umowy Spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,
3) Regulaminu organizacyjnego PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. w zakresie zadań publicznych polegających na wykonywaniu kolejowych przewozów pasażerskich na terenie województwa pomorskiego zawarła:
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. posiada koncesję na wykonywanie działalności gospodarczej polegającej na zarządzaniu liniami kolejowymi (koncesja Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej Nr TK5-483-57/2001 z dnia 29 czerwca 2001 roku) i na jej podstawie zarządza linią kolejową nr 250 Gdańsk Główny - Rumia jest więc w rozumieniu stosownych ustaw (o transporcie kolejowym oraz komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PP PKP) zarządcą infrastruktury.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego na podstawie art. 5 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (j.t. Dz. U. z 2007 Nr 16 poz. 94 z późniejszymi zmianami) Decyzją nr TRL/1/04 z 27 lutego 2004 r. zezwolił Spółce na wykonywanie przewozów kolejowych osób na zarządzanej linii kolejowej nr 250 pod warunkiem prowadzenia odrębnej rachunkowości w zakresie zarządzania infrastrukturą oraz wykonywania przewozów kolejowych.
Ponadto Spółka - zgodnie z wymogami ustawy z dnia 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym:
3) uzyskała "Autoryzację Bezpieczeństwa" o numerze identyfikacyjnym: PL2120150002 uprawniającą do zarządzania infrastrukturą kolejową ważną od 30 marca do 28 grudnia 2015 roku. Zgodnie z posiadaną autoryzacją bezpieczeństwa długość linii kolejowej nr 250 Gdańsk Główny - Rumia wynosi 32,652 km, km początkowy -1,488, km końcowy 31,164.
Posiadanie wyżej wymienionej autoryzacji i certyfikatów bezpieczeństwa potwierdza akceptację systemu zarządzania bezpieczeństwem na terenie Unii Europejskiej zgodnie z dyrektywą 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz właściwymi przepisami krajowymi zarówno w odniesieniu do zarządcy infrastruktury jak i przewoźnika kolejowego. Nadto potwierdza akceptację regulacji przyjętych przez przedsiębiorstwo kolejowe w celu spełnienia wymagań w zakresie:
zgodnie z wyżej wymienioną dyrektywą WE oraz właściwymi przepisami krajowymi.